Om fordelingen af fag
”Man får mere kontrol og ro på i de kunstneriske fag, som kan hjælpe en til at mindske det pres, som kommer fra de forventninger, der er til en i de boglige fag, som alle afsluttes på anden del af HF’en”. (elev)
”Det er ikke Steiner-tankegangen, der gør, at man starter der som sådan. Min primære opfattelse er, at folk kommer dertil for at få lov til at udforske nye metoder at udvikle sig på gennem de kreative og kunstneriske fag”. (elev)
”Vedligeholdelsen af det kunstneriske og håndværksmæssige er en af årsagerne til, at Steiner HF er Steiner HF”. (elev)
”Personligt elsker jeg de kunstneriske fag, og variationen af fag var med til at gøre skoledagen interessant. Det, at der var nogle fag, hvor man skulle arbejde helt anderledes, gjorde, at man samlede kræfterne. At man kunne ”hvile hovedet”, mens man brugte hænderne”. (elev)
“I det øjeblik, man stilles en praktisk opgave, så opdager man, man skal bruge alle de andre ting. Hvis man skal lave en stol. Hvordan skal den se ud? Hvilke materialer skal jeg bruge? Hvordan skal jeg få fat i dem? Hvad koster det? Det hele kører bare. Det er jo det, man skal bruge sin viden til, og det bliver så tydeligt, når man arbejder med håndværk”. (håndværkslærer, der har været i Steinerskolen i en længere årrække)
“Ja, vi sætter en ære i ikke at bestemme på forhånd, hvad eleverne skal ende med. Det er vores opgave at åbne for det, de kommer med. At de ligesom finder noget i sig selv, som klinger, når de bliver præsenteret for den her palet af de kunstneriske, håndværksmæssige og mere teoretiske fag, så håber vi, de finder ud af, ok, det er denne her retning, jeg skal, måske. Det er vores ønske. Vi skal give dem den her frihed”. (håndværkslærer)
Om studierejserne
”Rejserne, vi har haft med skolen, har været nogle af de fedeste ture i mit liv. Det har været enormt udfordrende, og det er de tidspunkter, at jeg har lært mest om mig selv. Kunstrejsen er noget, jeg vil huske resten af mit liv. Alle burde prøve sådan en rejse”. (elev)
Om årsopgaven
”Årsopgaven gav mig muligheden for at dykke ned i et emne, som jeg elsker. Jeg lærte dog også, hvor svært det er at strukturere ens arbejdsmoral over en periode på et år. Det er en ultrafed mulighed for at lære noget nyt”. (elev)
”Årsopgaven har dog betydet en del og gør det stadig, da det var en kamp at få den færdiggjort. Der har været meget refleksion, sved og tårer, sletten og lavet om på den 1000 gange, for til sidst på en måde at stå med sig selv i hånden og være klar til et nyt kapitel”. (elev)
“Sidste år havde vi fx en pige, som var meget dygtig til musik. Som årsopgave producerede hun sit eget album, og hun er nu startet på musikkonservatoriet. Der var også en dreng, som lavede et spændende historie-projekt og fandt ud af, han ville læse historie. Men altså, det kan også være, man finder ud af, at det var alligevel ikke det, man ville. Men så har man virkelig fået mulighed for at prøve det af”. (rektor)
Om nye elever på Steiner HF
“Ja, det har haft den betydning for skolen, at vi har fået en øget tilgang af elever udefra og det betyder selvfølgelig noget for skolen, at der kommer flere elever, som virkelig søger os i ellevte, tolvte klasse fordi de vil det her, det var der ikke så meget af før vi blev Steiner-hf”. (kemi-lærer)
Om læring
”Jeg valgte Steiner HF, fordi der er plads til læring for læringens skyld og plads til at udforske fagene med nysgerrighed. Kreativitet og eksperimentering bliver rummet, for der er bare nogle ting, som man skal kaste sig ud i, og som man ikke kan tænke sig igennem. Kontrasten mellem de håndværksmæssige fag og de boglige fag tillægger jeg også stor betydning, da det giver læring en helt anden dybde og nuance. Derfor valgte jeg Steiner”. (elev)
“Det er også fordi, for mig betyder det jo noget, at det rører dem, det vi har om. At det berører dem, at de, hvordan skal man sige… forbinder sig med det på et eller anden måde. Ikke for at de skal præstere eller få en god karakter eller et eller andet, men fordi, det giver mening i sig selv at gå ind i noget og beskæftige sig med det”. (sproglærer)