Trivsel

Vibeke Ebling er Retail Project Manager hos Søstrene Grene og kan godt lide, at der sker noget omkring hende. Derhjemme trives hun med at have gang i forskellige små “hyggeprojekter” som hækling, indretning og madlavning, og så er familiesamværet i høj kurs. Hun er mor til to piger på 21 og 24 år, hvor den yngste begyndte på Rudolf Steiner-Skolen i Århus i 9. klasse.
Foto: Helle Schjønning

Da vores datter ikke trivedes i sin folkeskoleklasse, blev vi enige om, da hun gik i 9. klasse, at nu var der nødt til at ske noget. Vi kendte i forvejen lidt til steinerskolen. Dels havde vi besøgt skolen til nogle arrangementer, blandt andet julebasaren, og så havde jeg også hørt om steinerskolen igennem kolleger. Derfor vidste jeg også, at de havde den kreative vinkel med. I folkeskolen havde vores datter én time om ugen med et kreativt fag. Vi snakkede om, at det nok ville være godt for hende at få mere af sådan noget, fordi vi kunne mærke, at det gjorde hende noget godt, i stedet for at hun skulle sidde så meget med hovedet i en bog. Ikke fordi hun havde problemer med det boglige, men hun havde brug for noget andet også.

Vi besluttede derfor, at hun skulle begynde på steinerskolen, og fra det øjeblik vi trådte ind på skolen, følte vi virkelig, at skolen og lærerne tog hånd om vores datter på en helt fantastisk måde. De så hende og forholdt sig til hende. Vi kunne se, hvordan de løftede hende og hjalp hende med at falde til på skolen. De vurderede, hvad hun havde brug for, dér hvor hun var. I begyndelsen deltog hun for eksempel i et forløb med plakattegning i 11. klasse, som hun kunne fordybe sig i i stedet for eurytmi. Herefter fulgte hun så det almindelige skoleforløb i sin nye klasse. Det var så fantastisk at se den forandring, der skete med hende. På bare 14 dage kunne vi mærke, at den glade og udadvendte datter, vi havde engang, var på vej tilbage. Som forældre var vi virkelig overvældet over at møde så engagerede lærere og forældre. Sådan et engagement havde vi aldrig oplevet tidligere

Vores datter har fået et godt fundament ved at gå på steinerskolen, og så skal hun nok komme godt videre i livet. Det vigtigste er jo, at man trives, for ellers kan alt andet næsten være lige meget. På steinerskolen fik hun lov til at udvikle sig og fordybe sig i sine kreative sider også. Man kan sige, at hun fandt sig selv og glæden igen herigennem, selv om hun også er boglig. Det har været fantastisk at få de tre år på steinerskolen. Ja, faktisk havde hun slet ikke lyst til at stoppe efter 12. klasse. Kammeratskabet, hun oplevede på skolen, er også en god erfaring, hun har taget med sig i bagagen, for sådan noget kendte hun ikke meget til fra sin tidligere skole. Efter 12. klasse tog hun et sabbatår for at tjene penge til et højskoleophold. Hun har nu både gået et halvt år på arkitektlinjen og et halvt år på designlinjen på Krabbesholm Højskole i Skive, så den kreative side bliver stadig plejet.

Foto: Helle Schjønning

Steinerskolen har lært hende at tænke mere bredt, fordi hun har oplevet, at der er forskellige muligheder, og at man kan forskellige ting, fordi det bliver dyrket på kryds og tværs på skolen. Hun har også fået med sig, at man ikke bare skal pege på det, der ikke dur. På steinerskolen har hun haft mulighed for at finde ud af, hvad hun trives bedst med. Hun har også fundet ro til efterfølgende at sige, at nu prøver jeg at gå den vej.

Vi har af og til hørt nogen snakke lidt om, at de måske kunne have ønsket sig et lidt højere niveau i de boglige fag i overskolen, så det svarede mere til gymnasiet. Det kan være, at det har ændret sig med Steiner HF’en. Vi har dog slet ikke haft den oplevelse. Vores datter har lært så mange spændende ting på steinerskolen. Vi synes ikke, at der har manglet noget, tværtimod. Vores fokus var selvfølgelig først og fremmest på, at vores datter gerne skulle få godt tre år på skolen med trivsel og ro; det har hun fået, og det tager hun med sig videre.

Mit stærkeste ønske for fremtiden for min datter er, at hun tager det med, hun har lært på steinerskolen, mærker efter og giver sig selv den ro, der skal til i hendes videre beslutninger, som hun vil stå overfor i fremtiden.

Vibeke Ebling: Vores datter har fået et godt fundament ved at gå på steinerskolen, og så skal hun nok komme godt videre i livet. Det vigtigste er jo, at man trives, for ellers kan alt andet næsten være lige meget.